Monday, March 30, 2009

Bahasa Keme

Salam untuk sahabat-sahabat semua, bagi menutup tread bulan Mac ini teman cuma nak mengajak kita berkongsi ilmu mengenai perkataan-perkataan dalam bahasa orang Perak. Maklumlah bila duduk di Kuala Lumpur nie , lengok bahasa kita dah bertukar. Rugi rasanya, kalau kita dah tak berkomunikasi dalam lengok ayat dan perkataan Perak. Terutamanya sahabat-sahabat yang asal mereka dari Perak tengah. Mintak maaf kepada sahabat-sahabat yang berasal dari Perak Utara sebab loghat kome udah lain bunyinya. Anak-anak dah le tak sebut 'ayor' siap komen dan gelakkan orang tua dia bila sebut 'ayor'.

Disebabkan kealpaan teman, ade satu perkataan yang teman hendak minta pertolongan untuk yang masih mengetahui. Rasanya dulu-dulu teman pernah menggunakan satu perkataan yang sekarang ini dah tak pernah digunakan lagi.

Kome pernah dengo perkataan ' GELEMAYOR' tak? Lupe betui le, ape maksudnye?

Selain itu marilah sahabat-sahabat berkongsi ilmu berkenaan perkataan-perkataan special yang biasa kita ucapkan semasa balik Peghak.

p.s : Adz!!! bukan ke engko pakar bahasa malaysia zaman dulu-dulu?

38 comments:

shuk said...

'GELEMAYOR' x silap teman= bergerak2/tak statik

Contoh ayat:

1)Idak opah nampak menatang ape yg lalu tadi ate mate udah begelemayor..
2)perut kamu gelemayor tande nak dapat nak jantan ni..kata bidan esah kepada jessica alba.

sorry kalau silap..don't shoot.

Anonymous said...

GELEMAYOR = adalah bahasa yunani lama yang takde dlm kamus sanskrit..kalu tak silap aku...based pada ayat shuk tu..gelemayor tu mcm BERGELINGAN la kot...apa yang aku paham lee..(shuk ni ko phm2 je la...). bahasa menunjukkan bangsa...

p/s: shuk..contoh ayat kedua tu best lak bunyinyerr...

Anonymous said...

beghegek= bersolek

Anonymous said...

rozal, lupa password la... elly

rozal said...

ngelenyor = takde dlm kamus dewan lagi.

cth ayat... ape ke hei nye kamu nie ngelenyor aje malam nie? abang teghokam karang. kata suami pada isterinya di malam jumaat.

rozal said...

khayor = pergi ke bilik air untuk buang air..... nie perkataan nie dulu abot(azhari osman) suka pakai.

rozal said...

2 elly... lepeh nie engko buat akaun baru password engko tulis rozal mesti senang ingat punye.

engko jgn pakai anonymous nanti ramai tukang kutuk.

Anonymous said...

saper pulakkk si anony ni...?? berapa bnyk laaa...karang tak pasal2 jer kena terminate dgn Tuan Admin karang..dgn aku aku skali kena...takde identiti la deme ni...

admin said...

tgk tu anony. senderi pun dah bengang ramai sgt tak nak kenalkan diri.ingat nak terima le cadangan terminate tu amacam?

kole said...

teman ada satu lagi perkataan:
keronjang.
cth ayat:keronjang ape kome buat dalam semak tu yop?

Anonymous said...

ko tak leh rerminate aku tuan admin...sekurang kurangnya aku tak manipulate nama org lain..aku tetap si anony...yg anony baru ni sengaja pedajal pakai nama elly pulak...ntah sahih ke tak..kita tak tau..ko terminate dia takpela...aku sokong gituuuu...

rozal said...

ngeletit = terkinja-kinja @ teronta-ronta @ seperti cacing kepanasan

Cth ayat :

'Eeeeee... elok beno le kome nie ngeletit tetengah orang rame nie, pegi balik" marah Anjang kepada anak-anak daranya.

Anonymous said...

sapa ingat perkataan ni,esp boys
a)ragok
b)sigok
c)cota

Anonymous said...

2 rozal, nanti le elly create akaun baru, byk sgt password nak ingat sampe dah lupe..apa2 pun jgn le main tendang2, tak baik le kome...

rozal said...

warning kepada admin-admin... kome jangan cuba nak terminate2 or tendang saudari elly sebab dia pakai anonymous... sahabat kite nie dibawah perlindungan dan imunity aku.

wizard said...

Nie yang buat teman jeles pada statement Nyu tu..

admin said...

takutnya aku nyu.....

rozal said...

cakcibor = pepatung

dulu-dulu kereta proton knight sahabat kita , ade steka beso tuleh perkataan cakcibor... org negeri lain pelik aje

Anonymous said...

TUAN ADMIN...AKU ADA IMUNITI DR NYUUUU....KORANG TAKLEH BUAT APA...HAAAA...IMUNITI...IMUN????

admin said...

takpe pihak admin bleh over rule imuniti nyu tu

adz said...

ape ke he nye kome ni....udah terkanje ake aku....udah lame bebeno tak mdengor bahase kite....bebawak le besabor ngan kelaku anony tu....udah getik teman nak nyedorkan nye....usah le jadi...pengecut...bebawak le kene2 kan diri tu...


sape pulok ngate aku pakor BM. Udah tukor. Dulu ye aku cek egu BM tapi udah ku tukor bile sains kene ngajor dlm BI teruih aku tukor jadi cek egu sains.

rozal said...

perkataan yg kita dah tak guna lagi di kuala lumpor nie yang di petik dari luahan hati adz

1. kanje
2. getik

oooi mak , beputo lidah kamu ye adz.. engko org kuala kan adz?? belah mana??

engko kan ke anak murid kesayangan cikgu mahmud dulu...

adz said...

aku org ipoh le yop...
aku ingat benor satu hari tu aku kena tengkin ngan cikgu mahmud sebab salah format surat rasmi...teroyak teman...tu yg sampai sekarang asyik ilang ingatan tu....

kole said...

adz mike duduk kat jln helikopter ke lagi?org rumah teman org kg melayu kat sekolah.

dik nun..(nama glamer sblm kahwin) said...

sorry le,teman dah lame tak b`kongsi cerite..sejak 2 3 menjak ni sebok bebeno..seronok tgk kome cakap perak..tapi teman tak dpt nak join bab ni cos cakap perak teman pun ala kado je..cuma satu ni mmg tak leh tingge..ayor

adz said...

to kole..
aku tak dok situ dah...pindah bercham pulak...sekolah keb sungai rapat ke? tu sekolah aku dulu tu....sape name org umah ko???

kole said...

adz jgn terkejut nama org umah teman mizan adiliah.rumah kat jln abdullah tepi sungai

adz said...

kole, dia sekolah dulu kat sek keb sg rapat tu ke??? tahun bila?

kole said...

to adz idak rasanya.tapi aku agak mak mike mesti kenal ngan mak mertua teman.cikgu zainab

adz said...

cikgu zainab tak kenal aku ke??? so aku rasa mak metua ko mesti tau byk crite pasal mak aku kan?? kalo skarang ni deme jumpe lagi byk crite sadis...

ainun said...

to kole..ce ko tanya bini ko,dia kenal tak dgn arwah Cikgu Muhammad, mcm rumah dia tu dekat dgn rumah pak sedara teman jee..

Anonymous said...

ye la kole...ko mesti kenei tok ngah aku punya cikgu punyer bapak sedara sebelah bini nombor tiga dia. tapi dah tukar kerjaya dah skrg. jadi bidan kampung katanyerr..

kole said...

aku tak nak ada kaitan ngan hang si anony...

rozal said...

dik nun sapa bang admin???... sedap le nama panggilan manje nie..

rozal said...

lagi perkataan dari adz

troyak = menangis

bila cakap laju kenkadang dengo bunyi toyak.

rozal said...

org belah parit, bota, kuala sumbang le skit vocab kome dlm tread nie

admin said...

dik nun nama belum kawin.nama lepas kawin mak nun kot(jgn marah)

dik nun said...

mak nun ke nek nun ke..tak kisah punye..janji maintain dik nunnyee