Thursday, February 11, 2010

Makanan Pokok

Sumber makanan utama pokok datangnya daripada ayor dan udara. Oksigen, hidrogen dan karbon adalah nutrien yang diperlukan oleh pokok-pokok dalam kuantiti yang besar untuk menghasilkan makanan dalam bentuk karbohidrat melalui proses fotosintesis (...dari kecik semua orang dah belajo pasal proses ini). Manakala sumber makanan pokok yang seterusnya adalah datangnya daripada tanah. Secara kasornya terdapat 92 jenis mineral nutrien asli dalam tanah, tetapi tanaman hanya memerlukan lebih kurang 16 nutrien sahaja untuk menanpung pertumbuhan pokok dengan sempurna.

Mineral nutrien dalam tanah nie terbahagi kepada 2 iaitu makronutrien dan mikronutrien(... macam makro ngan mikro ekonomi le masa belajo dulu-dulu). Terdapat 6 jenis mineral nutrien dari kategori makronutrien iaitu nitrogen (N), Fosforus (P), Potosium (K), Culcium (Ca), Sulfur dan Magnesium (Mg). Manakala mikronutrien adalah terdiri daripada iron, mangannese, boron, copper, zink, molybdenum, chlorine, nickel, silikon dan lain-lain.
Oleh kerana pn. azimah kita suka kpd bunga-bunga.... selain daripada sumber utama daripada proses fotosintesis yang membekalkan karbohidrat, pertumbuhan bunga boleh diaccelerate dengan peningkatan potosium (K) di dalam tanah yang merupakan medium makanan kepada pokok. Oleh itu sekiranya mike nak membeli baja untuk melebatkan bunga pada pokok-pokok bunga , mike kena le pergi kedai dan dapatkan baja kimia NPK yang selalu kita nampak tu. Pastikan kadar K pada pek baja tue lebih tinggi daripada kadar N dan P.... cth kadar NPK adalah seperti 12:12:17 or 10:12: 19 .... sekian dulu serba sedikit mofologi pokok pokok nie.

....ini contoh pokok bunga(sedap malam) yang tak guna kadar K tinggi sebab teman guna N yang tinggi untuk tujuan merimbunkan daun dulu...

18 comments:

Anonymous said...

nyu...sejak bila ko jual pokok bunga ni nyu....kalau ko buat pun ok gak tu...bnyk dpt subsidi tu...

bro. hamdan said...

Nyu, Aku rasa ekau tgh pancing azim dgn bunga supaya azim aktif dlm blog ni...kan, kan...Jgn pulak ekau dapat title mat bunga dah lah.

#penulis bunga kena bnyk bersabor

rozal said...

kih kih kih

azimah said...

eh..eh apasal pulak nama saya disebut tu...
anyway..bunga ni memang cantik...baunye pun harum
p.s rozal..tahu tak bunga sundal malam...

rozal said...

bunga bunga jenis sundal malam, sedap malam dan species2 macam tue memerlukan suhu yang rendah untuk bunga dia keluarkan bau... tue yg best bila tengah-tengah malam kena plak lepas hujan duduk bawah pokok nie, wangiiii harum semerbak.

org dulu-dulu takut lalu kat pokok2 nie malam2 sebab ada hantu kata dema... tapi sebenarnya waktu malam le syok duduk kat pokok tue, kena plak lepas solat isyak telekong pun tak tanggal lagi... sejuk campur wangi... betul tak!

ainun said...

dulu masa bujang pernak dok kat AU3.. kelumpuk sunding malam..tak pernah lah terbau apa2??..

azimah said...

memang best kalau ade pokok bunga-bunga wangi kat rumah...memang betul time malam bau nye lagi kuat- pernah tanam pokok jasmine(melur), bunga warna purple( tak tau nama ape)dan rose wangi..kakak pulak ada harum sundal malam, dan kenanga...

rozal said...

satu lagi febret teman pokok kerak nasik bunga dia warna putih, species menjalar gak... bau macam bau daun pandan, pernah dengar tak? dulu teman ada tanam kat rumah tapi tak idup.

....isk anony engko jangan kutuk aku tak macho bila cite pasal bunga-bunga nie ok.

bulah said...

Uih.. dahsyat betui pengetahuan engko Nyu dlm hal bunga-bunga nie.. tahap dewa nie..

Anonymous said...

aku mmg tak paandei dlm bab bunga2 ni...tak mcm ko nyu...sifat kebungaaan ko tinggi...tapi setakat nakkan bau pandan tu ..ko bela je musang pandan dlm rumah ko..sure naik dia punya bau..ntah la..boleh pakai ke tak syor aku ni..sifat kebinatangan aku tinggi sket...

Anonymous said...

bullah..aku tak heran nyu suka bunga2 ni..dia buat trial kat rumah mana ada kuar modal...bnyk subsidi...takyah la aku komen kat sini...ko paham paham je la...

rozal said...

....sifat kebinatangan.. uiiiiyoooo

ijah said...

ala...anony tu mesti jadik thn ghimo auuummmmm....

Anonymous said...

ko nak aaauuuummm.....aaaauuuummmm tu ko kena pandang kiri kanan gak ijah oiii...ntah la..aku pun tak tau aku lahir tahun bile..tapi org cina ckp..sape lahir thn rhimau ni lambat dpt jodoh..terutama pompuan..diaorg nak anak diorg lahir tahun naga..elok..tu psl bila nak masuk darjah satu je...ank yg lahir thn naga ni ada problem...tak cukup kelas...

azimah said...

Rozal: saya ada pokok yang bunganye bau macam daun pandan..tapi bukan jenis menjalar...daun kecil-kecil, rimbun, tak ingat nama ape masa beli tu...tapi bunganye tak lebat sangat ..tak sempat nak letak baja NPK lah kot...

admin said...

apa la anony org citer pasal bunga dia citer pasal binatang plak..ni yg nak delete ni!!!!!

Anonymous said...

ijah tu yg start dulu...dia citer psl rimau...aku klu citer psl binatang ni..byk la idea aku...

Anonymous said...

lagi satu...yang tuan admin ni byk sangat komen atas komen aku...apahal lak? setiap kali aku komen..sibuk la dia nak komen apa yg aku komen...heran betul aku..punya la byk topik dia boleh komen..haa..psl bunga rozal..takde la dia nak kongsi ilmu dia..asyik nak kondem aku jer...aku rasa dia ni patut pi check darah ni..hantar sampel kat cik jatt tu..kos aku tanggung..xpress punya...siap dlm 45min...dia ni marah kat aku ke?? apa sebab nak marah kat aku?? nyu...ko ajak tuan admin kita hujung minggu ni nyu...aku nak belanja dia...bg dia cool sket..