Saturday, February 13, 2010

JOM SIHAT - MEDICAL CHECK-UP

Assalamualaikum...saya tak de gambar nak letak, jadi rasanye elok juga mengingatkan sahabat-sahabat dan diri saya juga bab-bab kesihatan ni ...memandangkan kita semua dah nak masuk 40 tahun

Sesiapa yg tak pernah buat atau dah lama tak buat medical check-up eloklah buat...tak payah buat yang canggih dan mahal-mahal sangat..sesetengah company boleh cover buat test ni pun...

Yang penting kita kena tahu..
1. Berat badan dan ukuran BMI ( body mass index)-normal~ 19-24
2.Tekanan darah - jangan lebih 125/85
3.Gula dalam darah
4. Hemoglobin, sel darah putih, jenis darah
5. Fungsi hati
6. Fungsi buah pinggang
7. Air kencing
8. Lipid profile-Total cholesterol, good cholesterol, bad cholesterol, Trigliyeride

Sebelum buat test kena puasa dulu;jgn makan, jgn minum dan merokok paling kurang minimum 8 jam sebelum test. Rasanya harga lebih kurang RM100-150
P.s Halimah, Azarisman:kalau terkurang tolong tambah ye...

18 comments:

bro. hamdan said...

Bagaimana nak cek darah penyu, rimau, lipas@anonymous...?
kuang, kuang, kuang...

akak csi said...

kalo result nak cepat meh jumpa akak.. harga boleh runding..

Anonymous said...

betul la...mcm aku ni makan dah le tak control..main bedal je..kena check gak ni...umur dah makin meningkat...insaf aku...

Anonymous said...

BEST PUNYER PROMO...

azimah said...

yelah akak csi kalau boleh buat kat hkl, sure murah...boleh ke hantar specimen private ke hkl tu?

admin said...

tq dr azimah walaupun full time housewife masih sempat nasihat.nasib baik dr zim takde kat m'sia kalau tak bleh buat checkup kat dia je..lagi murah....

azimah said...

berkongsi sedikit ilmu yg ada...lagipun dah lama tak jumpa pesakit..rindu pulak...dah lama tak mem'bebel' dgn pesakit..hehe
macam Rozal, berkongsi ilmu pokok..org lain pun sure ada banyak ilmu lain yg boleh dikongsi..jgn ilmu hitam udah le...

Anonymous said...

ilmu ghaib pun boleh??

Md Irzan said...

Kekawan area utara kalau yang ada darah tingi, kencing manis,lelah atau nak diet, contact la aku...

admin said...

apasal mat jan hang dah jadi bomoh ker?

Md Irzan said...

Bukan bomoh. Aku dah jumpa produk yang terbaik di pasaran. Mak mertua aku gastrik lega, bini aku darah tinggi lega, jiran depan rumah aku kencing manis lega malahan baru ni aku jumpa orang yg lukemia pun lega.

rozal said...

matjan... kalu belah utara, kalu ubat darah tinggi, kecing manis nie deme ajak kita pegi kedai minum ayor daun ketum.

jgn engko jual ayor daun ketum udah le... Seksyen 34(b) tue..

ainun said...

boleh je nak hantar sampel tu.. tapi kene alamat pada saya le..

Md Irzan said...

Sesapa yg blk kg 26 & 27 Feb ni, dengor-dengor le radio Perak FM.Ada penerangan pasal diet yg ringkas tp berkesan. Kalau kekome nak buang lemak yg byk tu, meh cepat jumpa aku kt Ipoh hari tu. Cepat kome...

rozal said...

bab membuang lemak nie menarik bang..

Anonymous said...

ko tu bukan setakat lemak jer nyu...rumpair ada..biawak ada..obor2 ada...tapak sulaiman ada..paling banyak plastik le...tu psl kita kena tegah org buang sampah sarap sesuka hati depa jer...pupus ko nanti..aku kalau bab2 ni aku cukup marah..nanti anak cucu aku tak kenal dah ko NYU...

admin said...

anony lagi le dah pupus.hanya beberapa org jer yg kenal

Anonymous said...

aku tetap anony yg seadanya....